1% dla przedszkolaka

KRS 0000052078
z zaznaczeniem "Samorządowe Przedszkole nr 177, Kraków"

CHRONIMY PRAWA DZIECKA - PROCEDURA "NIEBIESKIEJ KARTY"

                                             

CHRONIMY PRAWA DZIECKA –

PRZEMOC JEST PRZESTĘPSTWEM
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY
W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU NR 177
w Krakowie
w przypadku podejrzenia o znęcanie się rodzica/opiekuna prawnego nad dzieckiem
Podstawa Prawna:
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r., w sprawie procedury „Niebieskiej Karty”, które nakłada konkretne zadania także na instytucje systemu oświaty.
  • Art. 304 KPK  Obowiązek zawiadomienia o przestępstwie
§ 1.
Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma
społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję (…).
§ 2.
Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością
dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane
zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do
przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten
organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów
przestępstwa.
 
Co to jest przemoc w rodzinie?
Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
Wszczęcie procedury następuje w przypadku zaistnienia podejrzenia stosowania wobec dziecka przemocy w rodzinie.

Cel wszczęcia procedury:
Podjęcie działań interwencyjnych, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa dziecku, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą w rodzinie.
Zakres procedury:
Procedura określa odpowiedzialność przedszkola jako instytucji oraz sposoby reagowania i zakres podejmowanych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty” w sytuacji zagrożenia życia dziecka.

Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności:
Rodzice (opiekunowie prawni): w przypadku podejrzenia stosowania w rodzinie przemocy wobec dziecka czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, zwane dalej działaniami, przeprowadza się w obecności tego rodzica/opiekuna prawnego, co do którego nie ma podejrzenia o stosowanie przemocy.
W przypadku podejrzenia obojga rodziców o stosowanie przemocy wobec dziecka, wówczas procedura zostaje wszczęta w obecności najbliższej dziecku osoby np. krewnej lub opiekuna faktycznego ( nauczyciela grupy, dyrektora).
Nauczyciele: na nauczycielach przedszkoli publicznych i niepublicznych pracujących z dziećmi spoczywa szczególny obowiązek reagowania na wszelkie przypadki zagrożenia życia dziecka, wobec którego jest stosowana przemoc w rodzinie.
Dyrektor: jest zobowiązany do udzielenia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, kompleksowej pomocy, mającej na celu poprawę sytuacji. Zapewnia dzieciom i pracownikom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Zadania nauczyciela w przedszkolu w sytuacji podejrzenia zaniedbania dziecka przez rodziców:
  1. Wnikliwa obserwacja dziecka: jego wyglądu, zachowania.
  2. Analiza psychologiczna wytworów działalności dziecka (rysunku np. „ Moja rodzina”) i zainicjowanej rozmowy z dzieckiem nt. relacji w rodzinie, jej zwyczajów, obowiązków poszczególnych członków rodziny, sposobów komunikacji itp. W tej czynności uczestniczą nauczyciele dziecka i psycholog przedszkolny lub z poradni
  3. Zebranie informacji o dziecku m. in. od innych nauczycieli, samego dziecka i rodziców.
  4. Zebranie materiałów związane z sytuacją dziecka np. dokumentacja z rozmów z dzieckiem, opisy zachowań i wyglądu dziecka.
  5. Zabezpieczenie dowodów (ocena ich wiarygodności nie należy do zadań nauczyciela ) – jeżeli takie są.
  6. Poinformowanie dyrektora przedszkola o zaistniałej sytuacji.
  7. Współpraca z dyrektorem przedszkola w celu podjęcia interwencji.
  8. Przekazanie formularza Niebieskiej Karty „A” do Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie zgodnie z miejscem zamieszkania lub Policji
Nauczyciel informuje rodziców o podjętych działaniach na rzecz dziecka.
9. Opracowanie planu pomocy dziecku.
Przez cały czas trwania interwencji należy pamiętać o potrzebach dziecka.

Zadania dyrektora:
  1. Rozmowa dyrektora z rodzicami na temat podejrzeń o stosowaniu znęcania się fizycznego rodzica/ów nad dzieckiem. Uświadomienie potrzeb rozwojowych dziecka  ( akceptacji, miłości, poszanowania godności itp.) i konsekwencji w dalszym życiu dziecka w sytuacji braku ich zaspokojenia lub przeciwstawiania się im. Wskazanie regulacji prawnych dotyczących powinności rodziców wobec dziecka i zasad postępowania przedszkola w sytuacji gdy nie nastąpi zmiana w złym traktowaniu dziecka przez rodzica/ów. W rozmowie powinien uczestniczyć psycholog przedszkola lub z poradni.
  2. Powiadomienie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie lub Policji o konieczności podjęcia interwencji w rodzinie, w której stosowana jest przemoc fizyczna wobec dziecka w oparciu o procedurę „ Niebieska Karta” ( gdy dotychczas podjęte działania w przedszkolu nie odniosły skutku )
  3. Złożenie doniesienia do prokuratury w sytuacji rażącego nadużycia władzy rodzicielskiej.
  4. Objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu rodziny i dziecka będącego ofiarą przemocy fizycznej w rodzinie:
Dyrektor lub koordynator powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, który:
a) dokonuje weryfikacji danych dostępnymi sposobami, np. wywiad terapeutyczny, badania psychologiczne, rozmowa z opiekunami prawnymi, wywiad w rodzinie,
analiza wytworów dziecka, badanie medyczne – nawiązanie kontaktu z lekarzem itp.;
b) w uzasadnionym przypadku (po potwierdzeniu się danych) zakłada Kartę Indywidualnych Potrzeb Dziecka, w której ustala formy, sposoby i okresy udzielania
pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowuje Plan Działań Wspierających;
c) wspiera dziecko i jego rodzinę w czasie działań pomocowych;
d) dokonuje okresowej wyspecjalizowanej oceny udzielanej pomocy.
5. Dyrektor ostatecznie ustala formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin.
6. Dyrektor zawiadamia na piśmie rodziców lub opiekunów prawnych o ustaleniach dotyczących pomocy.
7. Dyrektor powiadamia sąd rodzinny, prokuraturę rejonową lub policję o sytuacji dziecka.
8. Dyrektor monitoruje prawidłowość i skuteczność oddziaływań pomocowych.

Procedura założenia Niebieskiej Karty :
Niebieska Karta składa się z kilku formularzy.
a) formularz „Niebieska Karta – A” – informacje o stosowaniu przemocy wobec dziecka  (uzyskane przez przedstawiciela przedszkola),
b) formularz „Niebieska Karta – B” – pouczenie dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, przekazywane przedstawicielowi pokrzywdzonego dziecka,
c) formularz „Niebieska Karta – C” – dotyczy osoby dotkniętej przemocą w rodzinie, (wypełnia zespół interdyscyplinarny lub grupa robocza), składający się z diagnozy sytuacji rodzinnej oraz planu pomocy dla rodziny realizowanego przez każdy z podmiotów zaproszonych do pracy z rodziną ( Policja, pracowni socjalny, kurator).
d) formularz „Niebieska Karta – D” – dotyczy osoby podejrzanej o stosowanie przemocy w rodzinie (wypełnia zespół interdyscyplinarny lub grupa robocza).
Wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” przez przedstawiciela oświaty (dyrektor przedszkola, nauczyciel) w obecności rodzica dziecka, co do którego nie ma podejrzenia o stosowanie przemocy w rodzinie lub opiekuna faktycznego(§ 2.1 Rozporządzenia). Rozmowa z pokrzywdzonym dzieckiem przeprowadzana jest w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności dziecka oraz zapewniających mu bezpieczeństwo. Może to mieć miejsce zarówno w przedszkolu, jak i w miejscu pobytu dziecka.
Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta — A” pozostawia się u wszczynającego procedurę.  Następnie, niezwłocznie po wszczęciu postępowania, ale nie później niż w terminie siedmiu dni (§ 7 Rozporządzenia) od dnia wszczęcia, przedstawiciel przedszkola przekazuje formularz przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego.
Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta — A” niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania, przekazuje go członkom zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej (§ 8 Rozporządzenia )
Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” przekazuje się formularz „Niebieska Karta – B” rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (§ 6.3 Rozporządzenia).
Formularza „Niebieska Karta — B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie.
Po przekazaniu formularza A zespołowi interdyscyplinarnemu dalsze działania podejmowane są przez ten zespół. Na posiedzeniu członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej w obecności zaproszonej osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, dokonują analizy sytuacji rodziny i wypełniają formularz „Niebieska Karta — C” zaś formularz „Niebieska Karta — D” wobec wezwanej osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie.

Zakończenie procedury
1) Jest możliwe w dwóch przypadkach:
a) ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy albo
b) rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań.